NIEUWS

Stukjes en beetjes over mijn werk, ideeën, exposities, markten, workshops en andere noemenswaardige activiteiten.

LOCKDOWN ACTIE VERLENGD tm 14 feb ’21

GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN

Omdat de lockdown vorige week verlengd  is, verleng ik mijn lockdown actie gewoon mee! En omdat het ook Valentijnsdag is en ik daar heel veel moois voor heb gemaakt reken ik t/m 14 februari geen verzendkosten bij een bestelling binnen Nederland! 

En als je in de buurt woont kom ik de bestelling zelf brengen. Je pakje wordt nog steeds mooi ingepakt en bij elke bestelling ontvang je een leuke verrassing!

En de eerste die iets uit de collectie besteld krijgt mijn extra exemplaar van de liefdes editie van DICHTER!

GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN

HAPPY NEW YEAR

Ik wens iedereen die dit leest veel inspiratie en goeds voor 2021. Ik hoop dat we weer snel dicht bij elkaar mogen komen om mooie en leuke dingen samen te doen. Elkaar een hand te geven, een knuffel, een zoen. En dat we dan blijven waarderen dat we dat kunnen!

Vorig jaar was ik het nieuwe jaar begonnen met een nieuwsbrief, daarin een inspirerend gedicht dat ik via PLINT in mijn mailbox kreeg.

Het gaat over het leven als een weg, en het onvoorspelbare karakter daarvan. Nou dat hebben we wel meegemaakt het afgelopen jaar. Er zijn wel wat hobbels en doodlopende steegjes op de weg gekomen voor heel veel mensen. Exposities gingen niet door, workshops en cursussen werden afgeblazen. Toch zijn er op mijn pad ook weer wat leuke nieuwe  afslagen geweest, die me heel veel plezier en inpsiratie hebben gebracht. Ik noem de kerstballen! 

Ter inspiratie heb ik hieronder het gedicht nog eens geplaatst. Maak er iets moois van in  2021!

Weg

Niet altijd wijst de weg zichzelf. Er zijn er die zich verliezen in steeds meer en steeds minder doorzichtige stenige zijpaden, in omhoog en omlaag zonder duidelijk doel, en nog altijd is het een weg, met de sporen die daarop wijzen.

Misschien, denk je ergens, halverwege of waar het ook mag zijn, als je in kalme angst meent verdwaald te zijn en zelfs de weg terug nooit meer te zullen vinden, misschien is er een oog dat deze verwarde weg ziet als een rechte lijn, als een pijl, die zonder omhaal afvliegt op het doel.

Vertrouw daarom de weg, altijd, want hoe dan ook, hij komt aan, anders was hij er niet.

T. van Deel

LOCKDOWN ACTIE tm 19 jan ’21

GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN

Speciaal om de pijn van de lockdown wat te verzachten reken ik tot en met 19 januari 2021 geen verzendkosten bij een bestelling binnen Nederland!  En als je in de buurt woont kom ik het zelf naar je brengen. We plannen op 23 december een rond breng dagje.

Je pakje wordt extra feestelijk ingepakt en bij elke bestelling ontvang je iets leuks voor in de kerstboom en bestel je voor meer dan €100,- dan is dat een handgemaakte kerstbal van porselein!

GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN – GRATIS VERZENDEN

KERSTBALLEN MAKEN VAN PORSELEIN

Superleuke twee dagen gehad met de bijna 10 cursisten van de workshop kerstballen maken in porselein. Vorige week zaterdag hebbenw e mallen gemaakt van allerlei objecten. er is volop geexperimenteerd en niet alle mallen zijn goed gelukt, maar er zijn gisteren een heleboel fantastische exemplaren uit de gipsvormen gekomen.

Veel geleerd allemaal en zeer veel lol gehad. Gaan we zeker nog eens doen!

MADAM IN DRIE DELEN deel 1

De aanleiding voor het beeld ‘Madam in Drie Delen’ was mijn deelname aan en selectie voor Madammen in Damme (BE). Een expositie waar ergens op een of andere manier het thema ‘de vrouw’ aanwezig moest zijn. Ik was geselecteerd op basis (denk ik) van mijn mijmerdozen, die geïnspireerd zijn op mijn oma’s. Ik voelde de noodzaak om naast mijn mijmerdozen en andere bewaarplaatsen ook een centraal groot werk te maken waar mijn beeld van de vrouw, direct afleesbaar zou zijn. Ik dacht in eerste instantie aan een soort Matrouschka. Mijn dozen worden daar vaak mee vergeleken en ik vind het een mooi symbool voor ‘de moeder’ . In gesloten vorm is de Matrouschka de ultieme belichaming van mijn motto ‘wat je ziet is maar een omhulsel, het belangrijkste blijft verborgen.‘ een quote uit de kleine prins van Antoine de Exupery.

En ik vind dat ook een hele mooie passende gedachte bij het thema van de Madam, misschien een beetje cheesy, maar het is een feit dat je zeker als vrouw enorm beoordeeld en afgerekend wordt op je uiterlijk. Een thematiek waar ik mede geïnspireerd door mijn dochter en haar ontspanning en positiviteit over haar eigen lichaam, ook al eventjes mee bezig was. Er waren voorafgaand aan de Madam al wat kleinere Madammen ontstaan, wat vingeroefeningen die behoorlijk wat ideeën en gesprekken op gang hadden gebracht. Het is het begin van een onderzoek geworden, naar de esthetiek van het echte lichaam. Niet een romantisering ervan, maar een zoeken naar positiviteit en trots in dat wat er gewoon is. En mijn grote Madam is daar de volgende stap in geworden.

Als studiemateriaal heb ik heel veel foto’s mogen maken van mijn dochter. Daarnaast heb ik ook mezelf uitvoerig gefotografeerd of laten fotograferen door mijn gezinsleden.Deze foto’s zijn de basis geweest voor de uiterlijke kenmerken van mijn Madam. Het is niet een letterlijke weergave geworden van of mezelf of mijn dochter, maar we zien veel van onszelf terug. Daarnaast zijn er veel familietrekken naar boven gekomen en zien we mijn moeder, mijn zus en zelfs mijn zoon terug in delen van het beeld.

Het bijzondere om foto’s van jezelf te bestuderen als onderwerp voor een beeld dat je zelf gaat maken, is dat je met hele andere ogen naar je eigen lichaam kijkt. Van een negatieve veroordelende houding, die ik eigenlijk altijd heb, veranderde mijn kritische kijk op mijn lijf in een open, observerende, neutrale blik.

MADAM IN DRIE DELEN, deel 2

HET LICHAAM ALS OPSLAGPLAATS VAN HERINNERING

Het lichaam wordt fysiek veranderd door allerlei zaken en gebeurtenissen waarmee het in aanraking komt. Littekens van vroeger zijn nu na 50 jaar nog steeds zichtbaar op mijn kin. Het beleven van twee zwangerschappen waarbij mijn buik tot ongekende grootte opgerekt werd is voor altijd zichtbaar in de huid van mijn onderlichaam en de vorm van mijn buik. Deze fysieke veranderingen zijn aan de buitenkant zichtbaar, ze vertellen het verhaal van jouw leven.

Daarnaast zijn er ook heel veel ónzichtbare herinneringen die in je lijf opgeslagen zijn.
– Je geur en smaak herinnering: fysieke gewaarwordingen die je in no time terugbrengen naar het huis van je oma of je kindertijd.
– De werking van het gehoor: hoe geluiden op van invloed zijn op je fysieke gesteldheid, hoe muziek kan troosten en dat bepaalde tonen hetzelfde effect hebben op andere mensen.
– Spiergeheugen, hoe je lijf hele ingewikkelde bewegingen bijna automatisch doet als je ze een paar keer geoefend heb. (piano, dansen)
– Onbewuste Intuïtieve ‘herinneringen’ waarvan je niet wist dat die in je lijf aanwezig waren. Een soort oerkrachten, hoe je weet wat te doen bij het baren, of hoe je een kindje moet vasthouden zodat het zich fijn voelt terwijl je dat nooit hebt gedaan. Hoe bepaalde houdingen en aanrakingen in het menselijk lijf zijn geankerd zonder dat je daar ooit voor geoefend hebt.

Fascinerende processen die onder het oppervlak van je huid plaatsvinden, maar absoluut invloed hebben hoe jij in het leven staat en hoe jij de buitenwereld ziet en de buitenwereld jou.

MADAM IN DRIE DELEN, deel 3

Het beeld is in drie stukken uitgevoerd. Dat had een praktische kant, als geheel pastte het beeld niet in mijn oven, maar de driedeling heeft voor mij ook nog een andere betekenis gekregen:

De verschillende delen van het beeld , onderlichaam, middendeel en hoofd, associeer ik elk met specifieke krachten en kwaliteiten.
In het onderste deel zit je oerkracht, je intuïtie, je ‘gut feeling’. Hier gebeurt het wonder van de voortplanting en zit volgens mij je instinctieve moederschap, ook al heb je zelf geen kinderen gebaard. Het is je eerste omhulling als mens. En het eerste huis dat je ook weer verlaat, die geborgenheid van de moederschoot. Maar hier huist ook de dierlijke kant van de voortplanting: je sexualiteit, en de onbeheersbare oerinstincten die daarbij vrijkomen. Hier zijn de ongrijpbare en onbenoembare dingen opgeslagen, gewoon omdat je het gevoel hebt dat je die bij je moet dragen.

In het middendeel zit het hart, je emotie, liefde, troost, warmte. Een arm om je heen, een schouder om op te leunen, tegen de borst drukken, liefde. Het is ook je eerste voedselbron, de moederborst. Hier zijn de dingen bewaard waarmee je emotioneel verbonden bent. Je kan die emoties enigszins benoemen maar er het is niet concreet te benoemen waarom deze dingen waarde voor je hebben.

Het bovenste deel is je hoofd. Het huis van de ratio, de gedachten, de afwegingen en berekening, het plannen maken. Het enige deel waarmee je door de tijd kan reizen, terug kan kijken en herinneren. En vooruit kan kijken, hier worden verwachtingen en projecties gemaakt. Hier huizen de concrete stukjes herinnering en de verhalen die naverteld kunnen worden. En dat maakt dit ook de plek waar oordelen geveld kunnen worden, situaties vergeleken en bekeken. Weging van wat is geweest met wat gaat komen. Terugkijken met de ogen van nu.

Het was bijzonder dit beeld te kunnen maken te midden van mijn noodgedwongen thuiszittende gezinsleden. Die daarmee echt super betrokken waren met de vorderingen!
Allemaal heel erg bedankt!

DE WEG NAAR BINNEN

Bijzondere opdracht afgerond en weggebracht. Een mijmerdoos voor Ron en Inge. Thema was de weg, geïnspireerd op hun vele wandelvakanties o.a. in Noorwegen. De weg naar binnen wordt gemarkeerd door rode T-tekens afgeleid van de tekens op Noorse steentorens die (wandel)routes aangeven. Binnenin elk doosonderdeel is zo’n teken te vinden, zodat je weet dat je op de goede weg bent. De doos is ontworpen rondom allerlei persoonlijke herinner-dingen. Bovenop liggen de trouwringen in een blokje bijeengehouden door een ketting met hieraan ook weer zo’n T-teken, als start van de weg naar binnen. Bedankt voor de mooie opdracht Ron en Inge!