NIEUWS

Stukjes en beetjes over mijn werk, ideeën, exposities, markten, workshops en andere noemenswaardige activiteiten.

MADAM IN DRIE DELEN, deel 2

HET LICHAAM ALS OPSLAGPLAATS VAN HERINNERING

Het lichaam wordt fysiek veranderd door allerlei zaken en gebeurtenissen waarmee het in aanraking komt. Littekens van vroeger zijn nu na 50 jaar nog steeds zichtbaar op mijn kin. Het beleven van twee zwangerschappen waarbij mijn buik tot ongekende grootte opgerekt werd is voor altijd zichtbaar in de huid van mijn onderlichaam en de vorm van mijn buik. Deze fysieke veranderingen zijn aan de buitenkant zichtbaar, ze vertellen het verhaal van jouw leven.

Daarnaast zijn er ook heel veel ónzichtbare herinneringen die in je lijf opgeslagen zijn.
– Je geur en smaak herinnering: fysieke gewaarwordingen die je in no time terugbrengen naar het huis van je oma of je kindertijd.
– De werking van het gehoor: hoe geluiden op van invloed zijn op je fysieke gesteldheid, hoe muziek kan troosten en dat bepaalde tonen hetzelfde effect hebben op andere mensen.
– Spiergeheugen, hoe je lijf hele ingewikkelde bewegingen bijna automatisch doet als je ze een paar keer geoefend heb. (piano, dansen)
– Onbewuste Intuïtieve ‘herinneringen’ waarvan je niet wist dat die in je lijf aanwezig waren. Een soort oerkrachten, hoe je weet wat te doen bij het baren, of hoe je een kindje moet vasthouden zodat het zich fijn voelt terwijl je dat nooit hebt gedaan. Hoe bepaalde houdingen en aanrakingen in het menselijk lijf zijn geankerd zonder dat je daar ooit voor geoefend hebt.

Fascinerende processen die onder het oppervlak van je huid plaatsvinden, maar absoluut invloed hebben hoe jij in het leven staat en hoe jij de buitenwereld ziet en de buitenwereld jou.

MADAM IN DRIE DELEN, deel 3

Het beeld is in drie stukken uitgevoerd. Dat had een praktische kant, als geheel pastte het beeld niet in mijn oven, maar de driedeling heeft voor mij ook nog een andere betekenis gekregen:

De verschillende delen van het beeld , onderlichaam, middendeel en hoofd, associeer ik elk met specifieke krachten en kwaliteiten.
In het onderste deel zit je oerkracht, je intuïtie, je ‘gut feeling’. Hier gebeurt het wonder van de voortplanting en zit volgens mij je instinctieve moederschap, ook al heb je zelf geen kinderen gebaard. Het is je eerste omhulling als mens. En het eerste huis dat je ook weer verlaat, die geborgenheid van de moederschoot. Maar hier huist ook de dierlijke kant van de voortplanting: je sexualiteit, en de onbeheersbare oerinstincten die daarbij vrijkomen. Hier zijn de ongrijpbare en onbenoembare dingen opgeslagen, gewoon omdat je het gevoel hebt dat je die bij je moet dragen.

In het middendeel zit het hart, je emotie, liefde, troost, warmte. Een arm om je heen, een schouder om op te leunen, tegen de borst drukken, liefde. Het is ook je eerste voedselbron, de moederborst. Hier zijn de dingen bewaard waarmee je emotioneel verbonden bent. Je kan die emoties enigszins benoemen maar er het is niet concreet te benoemen waarom deze dingen waarde voor je hebben.

Het bovenste deel is je hoofd. Het huis van de ratio, de gedachten, de afwegingen en berekening, het plannen maken. Het enige deel waarmee je door de tijd kan reizen, terug kan kijken en herinneren. En vooruit kan kijken, hier worden verwachtingen en projecties gemaakt. Hier huizen de concrete stukjes herinnering en de verhalen die naverteld kunnen worden. En dat maakt dit ook de plek waar oordelen geveld kunnen worden, situaties vergeleken en bekeken. Weging van wat is geweest met wat gaat komen. Terugkijken met de ogen van nu.

Het was bijzonder dit beeld te kunnen maken te midden van mijn noodgedwongen thuiszittende gezinsleden. Die daarmee echt super betrokken waren met de vorderingen!
Allemaal heel erg bedankt!

DE WEG NAAR BINNEN

Bijzondere opdracht afgerond en weggebracht. Een mijmerdoos voor Ron en Inge. Thema was de weg, geïnspireerd op hun vele wandelvakanties o.a. in Noorwegen. De weg naar binnen wordt gemarkeerd door rode T-tekens afgeleid van de tekens op Noorse steentorens die (wandel)routes aangeven. Binnenin elk doosonderdeel is zo’n teken te vinden, zodat je weet dat je op de goede weg bent. De doos is ontworpen rondom allerlei persoonlijke herinner-dingen. Bovenop liggen de trouwringen in een blokje bijeengehouden door een ketting met hieraan ook weer zo’n T-teken, als start van de weg naar binnen. Bedankt voor de mooie opdracht Ron en Inge!

EXPOSITIE IN RAEREN

In september 2018 heb ik de tweede prijs gewonnen van de
Euregio Keramiekprijs in Raeren. Van deze prijswinnaars wordt een mooie expositie samengesteld die aanstaande zondag geopend gaat worden. Je bent van harte uitgenodigd voor de opening en/of de expositie die loopt tot 23 juni 2019.

HELE GROTE VERRASSING IN OLDENBURG

Voor mijn rugzak ‘TRAVELLING MEMORIES NR 3’ bij de expositie Brandnew, tijdens de keramiekmarkt in Oldenburg heb ik de Dethlef Schmidt-Wilkens-prijs gewonnen in de categorie  functie. Supertof!

GROTE VERRASSING IN DWINGELOO

Op keramiekmarkt Dwingeloo wachtte ons dit jaar een grote verrassing: IK HEB DE KERAMIEKPRIJS NOORD NEDERLAND GEWONNEN! Super tof.

De andere genomineerden voor de keramiekprijs waren Carien van Dongen en Edith Tergau. Niet de minste!!! De draaiprijs ging naar JOSE MARIA MARISCAL PANEQUE, uit Spanje, met prachtig draaiwerk in spectaculaire kristalglazuren.

MOOI!

BIJZONDERE VERRASSING

Het bovenste deel van de tekening is de lezing van Beatrijs, het onderste deel die van mij. Ik haal zo mijn hele verhaal eruit.

AUF DEUTSCH

De expositie bij Goldschmiede Simons in Wegberg is afgelopen, gisteren heb ik mijn werk weer teruggehaald. Nog even het leuke stukje in de krant. Volgens mij betekent de titel zoiets als ‘kunstenaar heeft heel wat in huis’. In het Duits betekent ‘Kasten’ ook ‘doos’. Dus dat is een mooie woordlink! Veel Duits bij geleerd.

Nog een paar mooie plaatjes met o.a. Margitta, mijn contactpersoon en grote hulp bij het vertalen van mijn verhaal auf Deutsch. Interesse in mijn Duitse stukje? Klik hier: 170822 CAROLINE PEETERS – TRAUMKISTE UND FAMILIENKETTE