NIEUWS

Stukjes en beetjes over mijn werk, ideeën, exposities, markten, workshops en andere noemenswaardige activiteiten.

MADAM IN DRIE DELEN deel 1

De aanleiding voor het beeld ‘Madam in Drie Delen’ was mijn deelname aan en selectie voor Madammen in Damme (BE). Een expositie waar ergens op een of andere manier het thema ‘de vrouw’ aanwezig moest zijn. Ik was geselecteerd op basis (denk ik) van mijn mijmerdozen, die geïnspireerd zijn op mijn oma’s. Ik voelde de noodzaak om naast mijn mijmerdozen en andere bewaarplaatsen ook een centraal groot werk te maken waar mijn beeld van de vrouw, direct afleesbaar zou zijn. Ik dacht in eerste instantie aan een soort Matrouschka. Mijn dozen worden daar vaak mee vergeleken en ik vind het een mooi symbool voor ‘de moeder’ . In gesloten vorm is de Matrouschka de ultieme belichaming van mijn motto ‘wat je ziet is maar een omhulsel, het belangrijkste blijft verborgen.‘ een quote uit de kleine prins van Antoine de Exupery.

En ik vind dat ook een hele mooie passende gedachte bij het thema van de Madam, misschien een beetje cheesy, maar het is een feit dat je zeker als vrouw enorm beoordeeld en afgerekend wordt op je uiterlijk. Een thematiek waar ik mede geïnspireerd door mijn dochter en haar ontspanning en positiviteit over haar eigen lichaam, ook al eventjes mee bezig was. Er waren voorafgaand aan de Madam al wat kleinere Madammen ontstaan, wat vingeroefeningen die behoorlijk wat ideeën en gesprekken op gang hadden gebracht. Het is het begin van een onderzoek geworden, naar de esthetiek van het echte lichaam. Niet een romantisering ervan, maar een zoeken naar positiviteit en trots in dat wat er gewoon is. En mijn grote Madam is daar de volgende stap in geworden.

Als studiemateriaal heb ik heel veel foto’s mogen maken van mijn dochter. Daarnaast heb ik ook mezelf uitvoerig gefotografeerd of laten fotograferen door mijn gezinsleden.Deze foto’s zijn de basis geweest voor de uiterlijke kenmerken van mijn Madam. Het is niet een letterlijke weergave geworden van of mezelf of mijn dochter, maar we zien veel van onszelf terug. Daarnaast zijn er veel familietrekken naar boven gekomen en zien we mijn moeder, mijn zus en zelfs mijn zoon terug in delen van het beeld.

Het bijzondere om foto’s van jezelf te bestuderen als onderwerp voor een beeld dat je zelf gaat maken, is dat je met hele andere ogen naar je eigen lichaam kijkt. Van een negatieve veroordelende houding, die ik eigenlijk altijd heb, veranderde mijn kritische kijk op mijn lijf in een open, observerende, neutrale blik.

MADAM IN DRIE DELEN, deel 2

HET LICHAAM ALS OPSLAGPLAATS VAN HERINNERING

Het lichaam wordt fysiek veranderd door allerlei zaken en gebeurtenissen waarmee het in aanraking komt. Littekens van vroeger zijn nu na 50 jaar nog steeds zichtbaar op mijn kin. Het beleven van twee zwangerschappen waarbij mijn buik tot ongekende grootte opgerekt werd is voor altijd zichtbaar in de huid van mijn onderlichaam en de vorm van mijn buik. Deze fysieke veranderingen zijn aan de buitenkant zichtbaar, ze vertellen het verhaal van jouw leven.

Daarnaast zijn er ook heel veel ónzichtbare herinneringen die in je lijf opgeslagen zijn.
– Je geur en smaak herinnering: fysieke gewaarwordingen die je in no time terugbrengen naar het huis van je oma of je kindertijd.
– De werking van het gehoor: hoe geluiden op van invloed zijn op je fysieke gesteldheid, hoe muziek kan troosten en dat bepaalde tonen hetzelfde effect hebben op andere mensen.
– Spiergeheugen, hoe je lijf hele ingewikkelde bewegingen bijna automatisch doet als je ze een paar keer geoefend heb. (piano, dansen)
– Onbewuste Intuïtieve ‘herinneringen’ waarvan je niet wist dat die in je lijf aanwezig waren. Een soort oerkrachten, hoe je weet wat te doen bij het baren, of hoe je een kindje moet vasthouden zodat het zich fijn voelt terwijl je dat nooit hebt gedaan. Hoe bepaalde houdingen en aanrakingen in het menselijk lijf zijn geankerd zonder dat je daar ooit voor geoefend hebt.

Fascinerende processen die onder het oppervlak van je huid plaatsvinden, maar absoluut invloed hebben hoe jij in het leven staat en hoe jij de buitenwereld ziet en de buitenwereld jou.

MADAM IN DRIE DELEN, deel 3

Het beeld is in drie stukken uitgevoerd. Dat had een praktische kant, als geheel pastte het beeld niet in mijn oven, maar de driedeling heeft voor mij ook nog een andere betekenis gekregen:

De verschillende delen van het beeld , onderlichaam, middendeel en hoofd, associeer ik elk met specifieke krachten en kwaliteiten.
In het onderste deel zit je oerkracht, je intuïtie, je ‘gut feeling’. Hier gebeurt het wonder van de voortplanting en zit volgens mij je instinctieve moederschap, ook al heb je zelf geen kinderen gebaard. Het is je eerste omhulling als mens. En het eerste huis dat je ook weer verlaat, die geborgenheid van de moederschoot. Maar hier huist ook de dierlijke kant van de voortplanting: je sexualiteit, en de onbeheersbare oerinstincten die daarbij vrijkomen. Hier zijn de ongrijpbare en onbenoembare dingen opgeslagen, gewoon omdat je het gevoel hebt dat je die bij je moet dragen.

In het middendeel zit het hart, je emotie, liefde, troost, warmte. Een arm om je heen, een schouder om op te leunen, tegen de borst drukken, liefde. Het is ook je eerste voedselbron, de moederborst. Hier zijn de dingen bewaard waarmee je emotioneel verbonden bent. Je kan die emoties enigszins benoemen maar er het is niet concreet te benoemen waarom deze dingen waarde voor je hebben.

Het bovenste deel is je hoofd. Het huis van de ratio, de gedachten, de afwegingen en berekening, het plannen maken. Het enige deel waarmee je door de tijd kan reizen, terug kan kijken en herinneren. En vooruit kan kijken, hier worden verwachtingen en projecties gemaakt. Hier huizen de concrete stukjes herinnering en de verhalen die naverteld kunnen worden. En dat maakt dit ook de plek waar oordelen geveld kunnen worden, situaties vergeleken en bekeken. Weging van wat is geweest met wat gaat komen. Terugkijken met de ogen van nu.

Het was bijzonder dit beeld te kunnen maken te midden van mijn noodgedwongen thuiszittende gezinsleden. Die daarmee echt super betrokken waren met de vorderingen!
Allemaal heel erg bedankt!

DE WEG NAAR BINNEN

Bijzondere opdracht afgerond en weggebracht. Een mijmerdoos voor Ron en Inge. Thema was de weg, geïnspireerd op hun vele wandelvakanties o.a. in Noorwegen. De weg naar binnen wordt gemarkeerd door rode T-tekens afgeleid van de tekens op Noorse steentorens die (wandel)routes aangeven. Binnenin elk doosonderdeel is zo’n teken te vinden, zodat je weet dat je op de goede weg bent. De doos is ontworpen rondom allerlei persoonlijke herinner-dingen. Bovenop liggen de trouwringen in een blokje bijeengehouden door een ketting met hieraan ook weer zo’n T-teken, als start van de weg naar binnen. Bedankt voor de mooie opdracht Ron en Inge!

EXPOSITIE IN RAEREN

In september 2018 heb ik de tweede prijs gewonnen van de
Euregio Keramiekprijs in Raeren. Van deze prijswinnaars wordt een mooie expositie samengesteld die aanstaande zondag geopend gaat worden. Je bent van harte uitgenodigd voor de opening en/of de expositie die loopt tot 23 juni 2019.

HELE GROTE VERRASSING IN OLDENBURG

Voor mijn rugzak ‘TRAVELLING MEMORIES NR 3’ bij de expositie Brandnew, tijdens de keramiekmarkt in Oldenburg heb ik de Dethlef Schmidt-Wilkens-prijs gewonnen in de categorie  functie. Supertof!

GROTE VERRASSING IN DWINGELOO

Op keramiekmarkt Dwingeloo wachtte ons dit jaar een grote verrassing: IK HEB DE KERAMIEKPRIJS NOORD NEDERLAND GEWONNEN! Super tof.

De andere genomineerden voor de keramiekprijs waren Carien van Dongen en Edith Tergau. Niet de minste!!! De draaiprijs ging naar JOSE MARIA MARISCAL PANEQUE, uit Spanje, met prachtig draaiwerk in spectaculaire kristalglazuren.

MOOI!

BIJZONDERE VERRASSING

Het bovenste deel van de tekening is de lezing van Beatrijs, het onderste deel die van mij. Ik haal zo mijn hele verhaal eruit.